סדנה בנושא: תשובות מעשיות לשאלה:"האם זה עובד"
Prof. Henry Braun
Boston College
יום חמישי, 5.6.2008, בשעות 2-6 אחה"צ, במלון השרון, הרצליה, בהמשך לכנס האיגוד הישראלי לסטטיסטיקה. (נא להרשם עד 24.6)
קביעת מדיניות קשורה בקבלת החלטות אודות הקצאת משאבים – אלו תוכניות לממן ואלו לא, לאלו בתי ספר להעניק פרס ולאלו עונש, באיזו רכיבי מדיניות להמשיך, אלו לשנות ואלו להשליך. באופן אידיאלי החלטות שכאלו ראוי שישענו על עדויות משכנעת אודות האפקטיביות המוחלטת או היחסית של המדיניות. פרוש הדבר, שההחלטות ישענו על הסקה על סיבתיות בצורה זו או אחרת. לרוע המזל, ברוב מדעי החברה, התונים הקימים אינם מאפשרים להגיע למסקנות חותכות לגבי סיבתיות. הבעיה נובעת מאופי הנתונים (למשל מחקרים תצפיתיים), ממורכבות התהליך הסיבתי (למשל אינטראקציה בין גורמים רבים) או משניהם.
הפער שבין המסקנות המבוקשות ובין הניתן בנתונים מביא להזדמנויות מלהיבות עבור סטטיסטיקאים לבנות וליישם אסטרטגיות מחקר על מנת לנצל את מלוא האינפורמציה שבנתונים הקימים. יחד עם הזדמנויות אלו באה גם האחריות לתאר ולכמת את מגבלות ההקש – לאפיין, אם ניתן לאמור כך, את "יכולת הנשיאה" של הנתונים. אחריות זו דורשת שימוש באיסטרטגיות משלימות הקשורות לניתוחי רגישות שונים. תכנון ניתוחים שכאלה הוא שטח מחקר חשוב.
בסדנא זו אציג שלושה ארועים, שכל אחד מהם מעלה קבוצה שונה של נושאים בסטטיסטיקה ובהוצאת מסקנות. הדגש יושם על תיאור אסטרטגיית בניית המודל, על גישות להערכת היציבות ועל בעיות פתוחות אחרות. הארועים הם א) הערכת היעלות היחסית של בתי ספר (או מורים) על בסיס סדרות הציונים של תלמידיהם (Value Added Models); ב) השוואת יעילותם של שני סוגים של בתי ספר; ג) הערכת יעילותם היחסית של רפורמות חינוכיות שונות שמטרתן סגירת פערים בהישגים בין אוכלוסיות. למרות שהמקרים לקוחים כולם מתחום המחקר החינוכי הבעיות הסטטיסטיות כלליות יותר, ויעניינו את כל העוסקים במדעי החברה – ואף מעבר לכך.
פרופ' בראון עוסק שנים רבות במחקר סטטיסטי בתחום החינוך. עד לאחרונה היה ב EDUCATIONAL TESTING SERVICE האמריקאי שם הגיע להיות סגן הנשיא למחקר. באחרונה עבר לביה"ס לחינוך בקולג' של בוסטון שם הוא עומד בראש המוסד העוסק במדיניות החינוך. לפרופ' בראון תרומות רבות בסטטיסטיקה, בפסיכומטריקה ובהערכת מדיניות ציבורית. פרופ' בראון מכיר את תחום הפסיכומטריקה בישראל מהיותו בוועד המדעי המייעץ לרשות הישראלית למדידה והערכה.